16 oktober, 2009

Høstferie en uke til seters er alltid deilig!
Den siste måneden har bare svisj........gått unna!!

Bloggnivået mitt er ikke høyt, men jeg er da her :-) og leser bloggene deres med jevne mellomrom. Håper å få mer tid til å blogge mer utover høsten.
På tide å bli ferdig med hagen på fjellet...hage og hage fru blom...her har stakkars spanske margeritter fått nok...
Have been at the mountain, autumn school holiday, one week. But instead of autumn, we got winter! The kids were overhappy!

Forøvrig ligger kameraet mitt igjen på hytta etter høstferien, veldig morsomt....vi dro ned i full fart siste helga grunnet 20cm snø og sommerdekk...så NOEN bør vel dra opp og rydde ferdig før vinteren setter inn. Ergo er bildene jeg har av urdårlig kvalitet pr mobil..........
Da vi våkna tirsdag i vinteferien og skulle ut på do - tråkka jeg med tøfler rett ut i det her....
Vakker vintermorgen gitt!!..........natta skjuler mye moro!

Påskemorgen?! Og unga heiv i seg rundstykker og i de vintermessig beste klærne vi hadde og far måtte rote frem kjelken, jiha!!
Nice to be outside with the kids playing, but I also love this........fireplace, good old warm slippers, cup of tea........

The view from our kitchen window..........I just love sitting here with my first cup of morningtea whilst my husband lits a fireplace and makes it warm and nice... You can also see the river "down there" - and just behind those trees there, they shot a bear again........actually, four bears......


Vi dro oppover med et mål i blikket, og det var å bli helt ferdig med annekset. Det ble vi ikke - fruen her var IKKE nådig da hun ringte vindusprodusenten lenger oppe i dalen og fremførte sitt irriterte ærend.......det er helt greit om vi kunne fått vinduer til høstferien .....(som vi ble lovet i august...) - men NEIDA.....
This is our new guesthouse my husband has been building this summer. We are really in need of some windows.......and I am so so mad that the production has been delayed.... I kind of felt sorry for the man answering the phone when I, the "MISSIS!" called.......

Her har jeg satt inn svartovnen som skal inn her med ny sverte. min far sa det er lurt på brenne den ut ute først, - og det viste seg å være lurt, for makan til lukt og osing - nesten så jeg ble svimeslått av gasser gitt... - men nå står den flott på plass, lukter ikke og varmer som rakkern

Her har jeg malt slagbenken pappa har laget til meg - vinrød. Det gamle trebordet fra kjøkkenet og stoler i samme farge kommer! My dad made me this one, I`ve painted it red, it used to be blue..Her er soveromsdelen. Til neste sommer kommer det en halv skillevegg mellom ovnen og senga - rett ved vinduet, slik at det blir "to rom". Going to paint the bed as well...next summer...

Jeg har lakka tre strøk på gulvet, og tatt tak og vegger med lys base, to strøk. Jeg er altså så flink! haha...men kaldt var det gitt..........det må jeg si! Tynne hansker og engangshansker over der var lurt. Og stilongs. To stilongser........

Avslutningsvis har jeg bare denne linken å legge ved....og jeg må si jeg syns det er NÆRE når de skyter to bjørner på to dager i setergrenda vår...det mener jeg.......http://www.ostlendingen.no/article/20091002/NYHETER15/859362158

og et par dager etter det...........to til få kilometer unna...........

foto: østlendingen

16 kommentarer:

Anne på Moseplassen sa...

så kjekt å høre lyd fra deg :)
Den svartomnen som brant ute fikk meg til å lure du *ler* Noen som var ekstra kaffetørste? hehe, men supersmart å brenne ut mens den står ute da!

Også alt det hvite der? Hva har skjedd, har dere en ekspodert saccofabrikk i nabolaget?

Les Cotrions sa...

Hello Tone! Nice to hear from you! Oh your postcards from winter Norway are stunning!!! The landscape is enchanting! WE never have snow!!!
Very nice new guest cottage you have!
Enjoy a nice week end!
Warm hugs
Vale

Tulip sa...

Fint å høre fre deg igjen, Tonemor!
Ser ut som det var vinterferien dere hadde på hytta!

Så fint det blir i hytta deres. Regner med dere vil få mye kos her oppe!

Klem

Jorunn sa...

Har stått på veldig på hytta du, blir fint da :) Og SÅ mye snø! Da er det kanskje bedre å reise hjem og plante løker.. Ha en fin helg :))

Tiril sa...

Trodde jeg så feil når jeg så snøen, huff det var jeg ikke klar for, men nydelige bilder.
kos og høre fra deg igjen,
Klem fra Tiril.

GundaM sa...

Så trivelig med besøk fra deg inne hos meg Tone, lenge siden sist ja.er ikke i så stor bloggmodus selv for tiden, men stikker innom de som legger igjen spor;)

Litt tidlig med snø enda da men vakkert det er det jo !

Ha en fin fin helg der nede;)

lavendel mio sa...

Nydelige bilder fra vinterferien...mener høstferien:)
Ja er det ikke gøy, bart en dag og våkne til full vinter neste dag:)
Ønsker deg en nydelig kveld,klem Hanne:)

Frida sa...

Hej Tone! Så roligt att höra från dig igen. Hoppas att saker och ting har börjat rätta till sig för dig nu och att det känns lite lättare.

Jösses så mycket snö ni har i Norge, här dröjer det nog innan den kommer. Ni verkar ha det så mysigt i er stuga.

Hoppas nu du får en trevlig semester och att du får vila upp dig!
STOR Kram Frida

Unknown sa...

hei, igjen Tone!
Jeg har aldri før vært noe hyttemenneske, og iallefall ikke noe fjellmenneske vokst opp på Smøla, Norges flateste øy...høyeste toppen (eller berget) er 64moh. Men sakte men sikkert har lysten til både et feriemål her i nærheten og lysten til å gå i fjell kommet snikende. Så da har vi gått til innkjøp av campingvogn og spikar telt på Oppdal! Jan og jentene har vært der noen dage, men jeg har ikke fått feriert der enda, så det skal vi til helga. Åh, jeg gleder meg!!

h.espe sa...

Hei, og takk for koselig besøk på bloggen min!

Vet du, jeg husker ikke hvor jeg fant denne strektegningen her og nå. Men, vet at linken ligger på pc'en min på jobb, så når jeg har funnet frem til den, skal jeg sende den til deg. Minn meg på det, om jeg skulle glemme det!

Ha en flotters søndag videre!

Hildegunn

Heidi sa...

Hi Tone! How great that you got to spend a week up at your cottage. We just got back from Cranberry Cottage too. We left on Wednesday as Jos had just finished a major project at work. It was nice to relax with no phone calls from his work. I loved seeing your snow. We had an autumn storms with lots of wind on Friday. We too enjoyed just sitting inside by the fireplace. Only I don't have near as pretty of a view as you do.

Why do they shoot the bears? Are they attacking humans?

Hugs ~
Heidi

Som mine dager er sa...

Fyttirakker'n sier jeg, med bjørner så nært innpå hytta. Grøss ... Men min kjære mumler hele tiden om at vi har alt for få dyr i Norge, helt håpløst å ta bilder av ville dyr sier'n. Han har nok forlest seg på utelandske blogger hvor sebraer og gorillaer pryder innleggene, og han er en smule misunnelig. Elg og moskus er det beste han eventuelt kan tilby på sin blogg ;-)

Jeg forundres egentlig ikke over at du er i kommite for Care også. Du er med der det skjer, har jeg skjønt. Engasjert og tilstede, det er Tone. Sørg bare for at du ikke er engasjert i FOR mye. Jeg fikk nemlig "sjokk" denne helgen. Min gode venninne gjennom snart 20 år ringte og gråt og gråt på tlf i dag. Tilsto at hun var sykemeldt og slet med depresjon. HUN - som alltid har hatt mest energi, som alltid har hatt latteren på plass. Lettlivet og glad. Mye av dagen har gått med til prat med henne. Har grått med henne også. Verden blir så liten når de vi holder av plutselig møter veggen. Vi jentene rundt henne har snakket sammen i kveld og blitt enige om en måte å hjelpe til på. Slå ring om henne og få henne ut av gjørma. Jeg håper vi lykkes. Fordi damen er enestående. Fordi vi bryr oss. Care!

Takk for mange hyggelige kommentarer hos meg Tone. Leser dem alltid med et smil om munnen ...

Marit

☆Therese sa...

Hei Tone! Så koselig å høre fra deg :) Rene vinteren på setera jo - i oktober!!! Hm- litt tidlig eller !?
Syntes du har vært veldig flink jeg, malt og styra jo. Det kommer til å bli vedlig koselig der tror jeg.

God natta,
klem

M.E.V. foto sa...

Hadde ikke turt å gå ute jeg ved den hytta deres... Og snø, det er alt for tidlig...

Men, det ser likevel ut som et herlig sted å slappe av på:)

magnyslillekrinkelkrok.blogspot.com sa...

så mye snø, så vakker julestemning,- men iiiik, de beista..! at du tør gå ut å doen...

h.espe sa...

Hei igjen...
Her er link til siden hvor jeg fant strektegningene http://graphicsfairy.blogspot.com/search/label/Black%20and%20White%20Clip%20Art Kos deg med alt de fine du kan finne på disse sidene og ha en flott dag videre!

Klem fra Hildegunn