30 juni, 2008

Mandag - sommer - sol !

Da har helgesysler, sola, hagen og gode venner og diverse tatt oppmerksomheten bort fra blog noen dager -men her er jeg igjen.

Har hatt en energisk helg, hvor min mann har lagt opp en kjempefin mur i store herregårsstein, - noe som skal økes i omfang...foran hele eiendommen mot veien, opp langs garasjen...det går fort, bare lottogevinstene renner inn. Pytt sann...
Helsestudio er for pyser, det er bedre å ha stadig større prosjekter rundt på eiendommen!



Lørdag kveld -hos Hege og Robert, det var utrolig hyggelig - og etter hvert, utrolig slitsomt -jeg lo i timesvis, og magemuskla fikk virkelig rørt på seg. Lykter med levende lys i hagen, reker og aioli, pledd, og jorbær med bailys, hvitt i glasset og pølser til nattmat. Hege kan både joike og slå hjul med 'EN hånd på bakken!
Det var ikke like hyggelig søndag morgen må jeg si, - men jeg syns ikke så synd på meg sjøl som på våre menn, som hadde bestilt seg tid på golfbanen for 2.dag på rad....staaakar...

Ellers har jeg kost meg i en strigla hage, vandret rundt med kamera - og plukket ugress der jeg har sett det. haha, ja det er helt sant, nå er det lite sånt her! - jeg kan garantert ikke si det om noen uker.

Her er et lite blikk mot garasjen -vi har latt gresset gro på en liten bit opp mot huset, og vips gitt, der dukket blomsterenga opp -prøvde å så den for 12 år siden -men har siden klippet gresset der fordi vi ikke trodde det kom. I forkant sees et lite glimt av min nye magnolia.








Lykkefund, et nærbilde av noen av tusenvis av roser på pergolaen disse dager. Det høres ut som en fabrikk inni der - mange humler har travle dager!

På kveldstid når nattedoggen kommer, lukter dethimmelsk under her.









Frodigere og frodigere. Ja, jeg tar en del bilder av pergolaen, men det er fordi jeg er så forelska i plassen!










Si hva du vil om at mange syns Rosa Rugosa er et ugress, men mellom meg og Sissel har vi et kjempekjerr, og HER ER DET FABRIKK for tiden, det summer og summer noe alldeles!









Her er Louise Odier i full blomst, - kjøpte fire stykk her på forsommeren og satte de i singelbedet, det er så fint med singel -hele rosa syns, både blomstene og alt det grønne.




Her er Westerland, akeleier, stemorsblomster og krukke med orange potteroser fra i fjor, lobelia, og hengenelliker.
Kom litt nærmere så kan du lukte eimen fra Westerland...!










Nå har laksefargede Charles Ausin endelig starta også, den har blitt så fin, hatt den i to år.













Sjasminer mot blå himmel - uimotståelige inntrykk....







Jammen har det lille frøet inn i eplet jeg spiste vokst seg stor og sterk - har kalt opp treet etter Hanne, som sa jeg skulle stappe det i ei potte!
















Schneewitchen i blomst. Den er litt sånn sart denne rosa, - men den er så kritthvit og vakker at mitt dårlige fotoapparat ikke yter den service en sånn dronning bør få.











Dagen etter påskeferien kjøpte jeg en liten pingle av en margeritt.

Kan vel ikke akkurat bruke det uttrykket nå de dagene her...
Nei, -nå skal jeg steke en rekke pita-brød jeg har bakt , godt å ha nå mot late dager på stranda...
Dere må bare bestille bra med sol, da blir jeg takknemlig!

1 kommentar:

Frida sa...

Hej tone!
Lika fina blomsterbilder som vanligt! Förstår att du hellre är ute i din underbara trädgård än att sitta vid datorn. Hade gärna jobbat som fotograf men det är väldigt svårt att försörja sig som det:-( Men nu ska jag nog äntligen få en praktikplats:-) Arbetsförmedlingen har fått in mer pengar igen.
Njut nu i trädgådden!
Kramar Frida