25 juni, 2008

På slusene i Haldenvassdraget

SLUSENE I HALDEN

I dag har jeg vært med mine arbeidskollegaer på slusene i Haldenvassdraget - kjørt med "Turisten" - en gammel og ærverdig båt. Høyeste fall - 27 meter! -

Fra Smaalensveven har jeg sakset dette fotoet (ja for gjett hvem som glemte fotoapparat!)

Today I have been in Halden, - and now I really dont know the words in English. The boats get lifted up - or down channels by enormous amounts of water. 27 metres!

Helt greit vær, - litt surt ute i store åpne vann - men en fin tur. Laks til middag - og trivelige kollegaer, - en fin dag!

ok weather, salmon for dinner, -



DET BLOMSTRER I HAGEN! - Det skjer noe hver eneste dag når man kommer hjem og går en tur i hagen.

Det er frodigere og frodigere - og det gleder et hagehjerte daglig.

Her satt vi i går kveld med et glass rødvin - - livet er til for å nytes, og når livet består av kveldssol, klatreroser som lukter bringebær, stauder, kaprifol....vin, mann -kveldssol...da er det helt greit spør du meg!

Growing! Love it -we had some red wine here last night, - in the sunset. The climbing rose smells like raspberry.

Litt blendet av kveldsromantikken lovte jeg min mann at innkjøp av diverse planter holder nå - i år i alle fall.

Jeg vet jo innerst inne at ingen av oss tror på det - men ok,.....



Her er nye Bonita i ferd med å finne sin plass - en på hver side av Roseklokkebusken - den flytta jeg for en mnd siden - den har levd et stakkarslig liv foran kjøkkenvinduet i skyggen, og pinglet seg frem med noen få klokker nå ogda. Men så forbarmet jeg meg endelig over feilplasseringen, og det tok altså kun få uker, så florerer det mildt sagt med små rosa klokker. Stakkars busk, og teite hageeier får en si.

Bonita er enorm som rose. Det har ikke vært noen stor suksess den siste uka med alt styrtregn over østlandet. Krona fyller seg, og vips så bikker den over. Jeg løper rundt og rister ut vann, men det er alltid forsent... godt det kommer mengder med knopper hele tiden.


My new rose Bonita does not like rainy days...



Dette er hva jeg egentlig kaller for "ventebedet" mitt, men jeg må gi meg med det - her havner alt jeg egentlig ikke vet hvor skal være - men nå har det blitt sånn, så nå er det vel snart et ferdig bed.

Den hvite peonen Bowl of Beauty er nå vakker så det holder! Den røde knoppen midt på, er Ingrid Bergmann rosa som snart skal glede meg - det kommer mange andre knopper også!

Jeg har de siste åra fått litt dilla på praktsalvie det er så staselig - den fyller ut bra, gir vakker farge - og går til de fleste farger ihagen.







Her er Dropmore Scarlet kaprofol igjen, -den blir flottere og flottere hver dag som går.

Tenker på Hanne hver gang jeg ser den - siden det var en gave til meg i fjor.













Her kommer en av mine Pink the Fairy, - dette er den nyeste kjøpt på 'Roseeksperten i Råde. Den er så flott!


My new Pink the Fairy - I have ten of this, - the other ones in front of the house, - not flowering yet.

Imorgen legger jeg ut bilde av den gule The fairy som er helt ny, knoppene brister nå.


Send mer sol!

Ha en flott kveld!

Have a nice weekend !

Og til deg Torunn som har ferie alt! -skål!

2 kommentarer:

Frida sa...

Varsågod, roligt att man kan göra någon glad!
Det låter som en trevlig utflykt, fina bilder du visar från din trädgård!
Kramar Frida

Min Verden sa...

Det gikk fint. God kake, litt tårer, fine presanger - ja du vet! Så - siden du er sykemeldt ennå en uke får jeg ikke se deg på fire uker til...?? Ja, ja - jeg får vel bare holde ut. Stokkrosefrøene jeg fikk av deg vil ikke spire - ikke et eneste et. Litt rart. Ja, ja. Vi ses vel omsider - utpå høsten. Ventebedet ditt er jo bare helt praktfullt. Skjønner hva du mener når du sier at det kanskje er det fineste. Heritage kommer nå, Flammentanz, Mandarin og Tommelise. Maidens blush er nesten avblomstret. Den har helt lyse, lyse rosa roser. Ingrid Bergmann på full fart sammen med Superstar. Det er helt herlig nå, rett og slett. Gleder meg til ferie. Hanne