18 april, 2008

Torsdag 16.april - soldagen!

Har dere sett!! Sola!!

Utrolig godt at sola endelig dukker opp. Det er vår - i nab0huset på jobben ordner de til loppemarked for skolekorpset, hvitveisen står og smiler og nikker i veikanten - og jeg går runde på runde i hagen.
Humla har vokst ti cm bare på et par dager! - jeg har nok litt lite tålmodighet, for jeg tenker alltid at neste runde rundt huset, når jeg kommer der da..da har nok humla vokst en centimeter til!

Jeg spratt opp klokka halv sju, dro til side verandadøra og det kvitra og kvitra utafor - det var jammen kaldt! - men allikevel...

Denne uka har jeg vært på et fantastisk kurs, og jeg kjenner at jeg har funnet ut at om jeg er 40 år, så kan jeg allikevel studere og har jo faktisk 27 arbeidsår igjen!! Hvorfor ikke gjøre noe ekstra ut av det - med ting jeg har tenkt på hele livet!?

Har fått en forsendelse fra http://www.hageglede.no/ tre roser, Indigoletto, Sympathie og Iceberg Climbing. Gleder meg til den siste - kritthvite roser som ser ut som en ball. Den skal klatre på rosebuen min - som jeg ikke har kjøpt enda...

Vi var fire damer fra lunsjbordet som skippa lunsjen og dro bort på http://www.krukkegarden.no/ her i Ås, og vi gikk nå der og stønna og sukka over kjempekrukker, smijernsdupeditter og roseportaler. SOM jeg ønsker meg en roseportal.
Min mann var sikker på at det kostet sånn rundt 700 kroner. Den som har vært på Krukkegården vet at det starter på rundt 3000 og kommer i stigende og rask sum ut fra det.
Men EN gang, en gang skal jeg bruke fire tusen på en rosebue.

En grom vårdag ønskes alle - i kveld er det jentelag med gymnasjentene - for ett år siden den uka her var vi på 40-årstur i Kroatia. Eia var en der.....

FRA HØYESTE HOLD...
Planter: Statsråd i sneglekamp
Planter: Landbruks- og matminister Terje Riis-Johansen maner til kamp mot Iberiaskogsneglen. Torsdag 24.april åpner han en Nasjonal Iberiaskogsneglkonferanse i Bergen.
Bortimot 200 mennesker fra næring, organisasjoner, forvaltning, forskning og hageeiere er påmeldt. En sjelden stor interesse vises for en liten organisme.
· Mer om konferansen hos Bioforsk
Tre millioner kroner til forskningLandbruks- og matministeren har bevilget tre millioner kroner til forskning som skal gi økt kunnskap og resultere i praktiske tiltak. Han har også fått utarbeidet en handlingsplan for bekjempning av iberiaskogsnegl. Denne vil legges frem på konferansen.
Kampen mot iberiaskogsneglene er et ledd i Regjeringens innsats mot skadelige invaderende arter og for statsråden er dette i tillegg et initiativ som skal bidra til å avhjelpe situasjonen for alle som plages av inntrengeren.

Penger er bevilget og bestillingen fra ministeren er klar: - 2008 skal være et merkeår for bekjempelse iberiaskogsnegl - Dette betyr dugnad, sier Riis-Johansen og bretter opp armene - klar til kamp.
Planter: Torsdag 24. april åpner statsråd Riis-Johansenen en Nasjonal Iberiaskogsneglkonferanse i Bergen.

1 kommentar:

Min Verden sa...

Todde dere skulle handle jeg ;-) Blir spennende å se hva som skjer. Jeg skal bort i helgen, når finværet kommer. Vi sjekket grunnen ved siden av inngangspartiet i går. Det var bare subbus, sand og grus - så der blir det blomsterbed Yohoo!God helg.