29 juli, 2008

Sommerferie!


MYKLEBYSETRA I ØSTERDALEN

If these walls could talk...

We have been a week in Denmark, with our 16 year old son, - Danacup, football.
Then we went to the mountains and our cottage for fourteen days, -
We had a nice holiday, nice warm weather, bathing in the river from the mountain brrrrrrrr.......10 degrees........and the kids have had the time of their lifes, we have four 7-year old boys in our big family at the mountain. Nice evenings by the fireplace outside, good food, redwine....sunsets, family - fresh air, - what moore could you possibly want...

Da har vi unnagjort mesteparten av sommerferien, men fortsatt er det sommer og knallsol, og nesten vel varmt, men vi har vel ikke lov å klage akkurat! Vanningsrestriksjoner har jeg ikke hørt om...


På denne setra var mormora til gubben budeie i flere år, - det er et stort antall setre på denne vollen.

My husbands grandma used to take care of cows and sheep on this place when she was a young girl, making cheese & stuff....
Vi har vært en uke på Danacup med 16-åringen og laget hans, en haug koselige foreldre, og greit vær (dvs en dag med shorts...) syvåringen var på fjellet hos farmor og farfar, levde glade dager i bekken og på sykkel blant sauer og kuer, kortspill på kvelden, og et fang å sitte på. Veldig lurt av oss å ikke dra ham med til Danmark og fotball, -han har hatt det supert.
Så kom vi til seters vi også, og vips så var vi i gang med sommeraktiviteter! (oppussing....)

Og aldri har vi sett så mye myrull!



Her er fruen i gang med å beise hytta, - helt normal posisjon i ferien...

Me - painting the cottage! A quite normal activity for us during holidays...

Legg merke til mygglys på høylys dag...






Min far snekrer hyller i boden, og mannen har her snekret ferdig terrassen og lagt opp steinmur. Han er helt utrolig den mannen, lemper stein og snekrer og styrer og begynner gjerne med noe nytt selv om det er lørdag kveld.
Ja jeg vet det, jeg er godt gift :;-)
My husband is fantastic - though he works in an office, he always work like this at home or at the cottage.
Vi skal bygge tak over denne terrassen og snu mønet andre veien.
Må jo ha noen planer.... Brukte også ferien til å planlegge anneks på eiendommen. Stor unge og stor vennekrets... heldigvis!



Sauene er stadig på vandring på setra - våkner ofte av lamunger som løper forbi soveromsvinduet og roper på maaahhhhmaaan sin.

Eller kuer som spiser duker på bordet klokka elve omkvelden...

Setra er Norges andre eldste seter.



PÅ UTEDOEN SKAL STORFOLK KJENNES......
Our outdoor toilet, - .....

Da vi kjøpte hytta for tre år siden, var det en mintgrønn og rød do med avisutklipp på veggene som møtte oss, fruen bestemte seg straks for at dette skulle bli setras flotteste utedo, - jeg syns jeg har kommet et stykke på vei. Nå mangler bare østerdalstaket, - håndmalte motiv og feite dragere i daget med skrift.
Dritfint faktisk - haha!

På veggen over døra står det følgende: "Med sunn galskap og dårlig hukommelse, blir livet en fantastisk reise" - jeg prøver å leve litt sånn.



Her er dodøra fra innsiden, ikke helt ferdig med å male,har igjen nederste bilde og masse pirk og detaljer sånn ellers.

Noe må en jo sitte og se på når døra er igjen!

Har også vært i antikvariat og kjøpt Hjemmet og Ukeblad fra 1956, det må en utedo med respekt for seg sjøl ha.


Eller man kan ha døra oppe og dingle med beina mens man ser ned på elva som bruser ned fra setervollen.





Liggende tømmerpanel og smijernsprodukter er helt i min stil.

Da jeg malte trepanelet fikk far min, møbelsnekkern, litt hakeslepp, men i ettertid tror jeg han syns det ble fint...


Og svigermora mi tar med seg venninder på rusletur om kveldene for å vise frem utedoen...hehe....

Tror jeg skal kalle det Galleriet, - kunst i sort hvite foto i gullrammer er i ferd med å komme opp på veggen.
Motiv: kuer, tømmerfløting i glomma, gammal skigard...









På kveldstid er det så koselig her - med tre store lykter med levende lys, det varmer faktisk opp rommet!! -og det er jo ikke "farlig" å gå på utedo når man vet man kommer til et lyst rom.














No electrisity!

Anyway, - a strawberry cream cake tasted nice!

Og mens vi er inne på enkle fasiliteter, hva skal man med strøm, når man har en gammal hjulvisp??












Siste kvelden, - vi fikk en bålpanne av foreldrene mine, og den var i drift hver kveld, holdt mygg og knott milevis unna -og var et utrolig koselig samlingspunkt.



We got this fireplace as a gift from my parents, we (both of us) had our birthday the 7.th of July, and usually we get a present together from our parents - nice! We love sitting outdoors during the night, redwine, the river floating next to our cottage...thats why a fireplace was top 10!






Solnedganger har alltid hatt en tiltrekningskraft på meg...















Vel hjemme igjen, venter en kjempejobb ihagen....puh-bare varmen gir seg litt nå så ligger fruen på alle fire med hansker og luker....


Håper alle har hatt fine dager! - godt å være tilbake igjen!
Hos dere! :-)

Er dere ikke alle enige i at hvitvinsglass lages alt for små? Jeg syns rødvinsglass størrelse er bedre faktisk...

Nyt dagen!

14 kommentarer:

Les Cotrions sa...

Hi Tone! Your cottage is very nice! The family of my Norwegian partner has one similar cottage near Voss. I spent some days during summers and once even on December...a lot of snow and I, poor southern woman, took more than one hour to reach the cottage walking...and it's only 50 meters far from the street!!!
Have a nice day!
Vale

Frida sa...

Hej Tone!
Välkommen hem igen!
Jag håller mig också mest i skuggan. Tycker det är i varmaste laget, men man ska ju inte klaga. Kvällarna är som härligast nu med tropiska nätter. Vilka fina semesterbilder du hat tagit, verkar som ni har haft det härligt. Min mail har krånglat nu den sista veckan, jag kan inte ta i mot nya mail men jag kan skicka, tror jag i alla fall. Hoppas det ordnar sig snart, jag har ringt och sagt till. Skickade ett mail till dig innan du åkte. Vet inte om du har läst det än?
Ha det så gott i trädgården bland alla rosorna!
Krmar Frida

M.E.V. foto sa...

Det må da være Norges fineste utedo :D Fin hytte. Vi var noen dager på et lignende sted i Trysil. Kjempefint, men fryktelig mye mygg...

Torunn sa...

Hallo!

Så deilig å se at også andre jobber litt i ferien :-). Har alltid sagt det; "Ferie er ikke å ikke gjøre noe, men å gjøre noe annet!"
Det ser fantastisk vakkert ut på setra altså, det må jeg bare si. Jeg kjører Østerdalen hver gang jeg skal til Trøndelag og det er flott langs veien også oppover der.

Utedoen din er bare nydelig, Tone. Skjønner godt svigermor har lyst til å vise frem den.

Foreløpig ikke strandvær her i dag, så da får jeg vel vake litt klær og ordne litt i hagen.

Ha en deilig dag!!

☆Therese sa...

Hei hei og takk for hilsenen hos meg :o)

Herlig blogg du har, mange skjønne blomster.... Jeg har en forkjærlighet for Ranukler og Peoner og jeg ser du har bilder av dem hos deg også :o)

Utedoen din er knallfin. På vår familiehytte har vi også utedo og teksten på innsiden av døra der er som følger; Sitt nu ikke og fall i tanker, husk at andre til døra vanker. Det er fare for at jeg nok hadde "falt i tanker" på den herlige doen din :o)

Ha en deilig dag.

Sologbolig sa...

Hei og takk for hyggelig besøk i bloggen min. Så koselig blogg du har. Den utedoen var bare heilt kjempefin. Deilig å ha eit sted som er litt annleis enn heime. Ha ein fortsatt fin sommar!

Anne på Moseplassen sa...

Utedoen var jo fantastisk flott! Og tusen takk for bildene fra fjellet, det var godt å se :)

frøstjerne sa...

Åh, nå ble jeg fjellsjuk. Den setra så jo herlig ut. Doen var kjempeflott, jeg ble spesielt imponert over detaljen med gamle blader fra antikvariat!!!

Takk for besøk :)

Min Verden sa...

Joda, jeg er i live - men jeg har besøk av tanteunger og da går det i ett :) Doen din er virkelig fantastisk og så fin gave dere fikk! Samme kjøpte jeg til R og Y i juleprasang. Vi har brukt den mye! Fantastisk på Sætra! Dere har virkelig svingt dere med hytta. Snakkes! Bilde av liljene da??? Jeg har også de amerikanske, men de har ikke kommet ut ennå. 6 timer i hagen er for mye i denne varmen. snakkes. jeg kommer ikke før på mandag. Hanne

Tiril sa...

Hei Tone.
Droppa innom her, det er vist første gangen!!
Du ,her var der koselig, har og vert i østerdalen, nermere bestemt Os i Østerdalen, nydelig plass.
Koselig hytte med utedo og det hele.
Så likte jeg godt matbloggen din, det er det for lite av her i bloggen, så den skal jeg titte nermere på.

Tiril sa...

Klart det er greit, jeg skal gjøre det
samme.
Ha en strålene dag.

Min Verden sa...

Har fått bildet. De er nydelige :) Mine tror jeg kanskje kommer i morgen. Snakkes til mandag. Hanne

Min Verden sa...

Jasså - må til nabobygda å spise ;) Ha det fint i morgen. Min siste feriedag....!

Anonym sa...

Fin uteplass! Veit du hvor man kan få tak i en sånn bålpanne?