27 april, 2008

Søndag kveld, duskregn skaper grønn hage!!

VÅRKVELD I ÅS


Jeg har funnet ut at jeg bare må være lykkelig for dette duskregnet! - det gjør jo sitt til at det kommer til å eksplodere av grønne skudd!!

Vært i Fredrikstad hos pappa på sykehuset, Sivert tegna en hel bok til bestefar - og vi hadde med kake. Familien venter på nyre-donor som matcher. Jeg har et donorkort i lommeboka - skulle ønske mange hadde det.

I Fredrikstad blomstrer tidlige rhodondendron - vakkert!!

Måtte innom et plantesenter på vei hjem, og skulle jo selvsagt "bare se" - som endte med to bleke roser og hvite lys, to margeritter,fioler osv... -

Jeg har gått en runde i hagen, (selvsagt...) og knoppene har jammen skutt!
kaprifolen jeg fikk av Hanne i 40-årslaget mitt danser oppover pergolaen, og plommetreet jeg fikk avKjersti har store feite knopper.


Her er vårbedet mitt, laget det i høst, og hver eneste dag -dukker det opp nye tulipanløker eller andre løker - fem rosa tusenfryd og en rekke jordbærplanter er også på vei frem.
Satte løker for rundt sju hundrelapper her, så det bør jo virkelig ta av etter hvert?
Krukka inneholder en margeritt, som har overlevd i to uker - og flere minusgrader!
Skal kjøpe stauder så fort jeg ser hvor alle løkene sitter.... - på tre steder i bedet skal jeg ha store krukker, med markdekker-roser ogeføy. Bedet er laget rundt en stor gammel pil, - den klippes og snaues hvert år - men du og du som den vokser!

*Gleder meg til det kan flomme over av vakre blomster, det skal bli helt tett - jeg skal ikke luke!! ha.ha....
På bildet sees også kompisen min, Fiskars trillebår (holdt på å le meg skakk da kjersti kom med den i 40årslaget mitt i fjor!) - og etter det har fingrene mine sittet fast på den. Gubben har sin egen, og prøv ikke å hive sement i min!

*Gleder meg også til jeg kan si og se - at jammen er det frodig!!
Dette er fra i fjor sommer - og tatt mot utestua, hvor vi tilbringer time etter time foran peisen. Pledd, vin, - og en kveld vi hadde gjester i fjor, telte jeg 27 lyspunkter på terrassen og i hagen!
Jeg er nok stearinlysoman. og lyktoman. Alltid på utkikk etter nye vakre lykter. Herved fastslått.
Mannen syns det er et pes hver kveld vi skal legge oss på hytta - tredve lyspunkter å blåse ut krever sin mann!
Men kos er kos. Og får man egentlig nok av det?



HAGE PÅ SKOGTOMT
Er det noen av dere som har erfaring med hvilke vekster som vil gjøre seg bra på skogtomt - så si i fra. Venninda mi skal bygge opp hagen, - men trenger tips. Jeg mener rhodondendron vil gjøre seg - men samtidig, så er den jo tidlig ferdig. En selvgående frodig hage vil gjøre susen! :-)

Nei, nå venter en halvtime på sofaen - og ordne klær til i morra - mannen serverte nyss en tekopp og et glass St Halvard likør her jeg sitter - så alt i alt syns jeg helga har vært helt perfekt!
Sekstenåringen har spilt kamp i Halden - og ligger på sofaen med ispose på kneet¨, kjekt...
syvåringen har sovna - og fruen...........snart.

God kveld/natt - og ha en fin uke!


Tone

.

Ingen kommentarer: