08 april, 2008

Tirsdadg 8.april - foredrag om hagedesign.

Elisabeth og jeg dro avgårde for å få med oss et foredrag med Yvonne Dengin, hagedesign.
Vi er med i hagelaget, og kan vel si det sånn at vi er mer enn middels interessert i hage....!
Dengin pratet om trender i hagen, materialer - og hvordan myke opp linjer og skape liv, men også ro og velbehag for øyet.
Mange kjøper kanskje fjorten forskjellige sorter på plantesenter og planter uhemmet og uplanlagt både her og der. Velg farger som komplimenterer hverandre, høye grønne bak, skap en tredeling, - og avslutt med like planter som kantplante, slik at roen kommer. Det skal være velbehag for øyet - ikke virvar.
Tenker at jeg i alle fall har gjort EN bra ting - jeg velger alltid tre eller fem roser, ikke to - og jeg prøver å holde en fargetone i ett bed.

Har tenkt litt på hva som egentlig er en perfekt og fin hage. Ordet perfekt er egentlig helt feil. En god hage å være i , er et bedre uttrykk.
Er det perfekt der ungene dine kan leke og herje og gjemme seg og lage sølekaker i sandkassa?
Gjør det noe om det fyker en fotball gjennom lufta og det går tre fire knopper av en rose eller en peon? ROTA er jo ikke skada!?
Er det perfekt der du kan sitte en stille sommerkveld med et vinglass - og nyte at du var så smart å plante planter med hvite blomster slik at det lyser vakkert om kvelden?
Er det perfekt når du går rundt og faktisk i det hele tatt HAR noen planter å stelle med - ?!
Jeg har kommet til at en perfekt hage er der du har det godt og har planter og vekster DU trives med og klarer å stelle. Enten det er en nyinnkjøpt hortensia om våren på stuebordet, en verandakasse, eller meter på meter med hage. Det er nytelsen det er snakk om - ikke alt det andre. Det er ikke perfekt om du sliter deg ihjel - om du syns ting tar overhånd, og om det er vanskelig å holde ting vedlike. Det er perfekt om du trives. Det har jeg kommet til.
På hytta for eksempel - En bekk sildrer gjennom tomta, det klukker og sildrer, og syvåringen min leker med båter i timesvis. Det er perfekt. Jeg skal ta med en hvit nyperose, jeg skal plante utafor utedo og se om den overlever - og jeg har kjøpt to kilo markblomstfrø - sorter jeg ser vokser på setervollen uansett. Bortsett fra det - er myrull og bjørk, multeblader og blåbærlyng den totale og perfekte rammen.

Alle kjenner sin hage og alle vet hva som er godt å leve med.
Det kan kanskje være god økonomi å bruke 30000 på en hagedesigner om man skal anlegge en hage helt fra bunnen - men hagedesigneren kan ikke vite hva du vil trives med helt konkret - og ikek vet du det sjøl heller! Og jammen er det mye annen moro å bruke 30000 på!!
- er det ikke sånn at hagen blir til og forandres hele tiden uansett? Blomster dør, trær stryker med - man kjøper nytt, og det blir kanskje noe annet - en hage lever og forandrer seg.
Akkurat som oss mennesker. Jeg har hatt "stor" hage i fjorten år - og hadde aldri fått den kunnskapen jeg har og den interessen jeg har - om jeg ikke hadde bomma kraftig med samplantinger, tatt livet av ting - og gravd opp og flytta ting hele tiden! -
Jeg blir nok aldri "fornøyd" - men er det egentlig meningen? Jeg er jo fornøyd hver dag - helt til en annen dag igjen, hvor jeg finner ut at jeg skal noe mer eller noe annet.
Sette seg ned og tenke "sånn, nå er jeg ferdig nå trenger jeg bare å luke og klippe plen".
Der vil du aldri finne meg.
men du finner meg garantert med et glass rosèvin på en hvitmalt benk der Hurdalsrosa står - for DET skal jeg i alle fall perfeksjonere min hage med i år. Og jeg skal male den sjøl - og sy puter med rosemønster til å slenge oppi. Deretter skal jeg slenge meg sjøl oppi der.

God aften.

1 kommentar:

Min Verden sa...

Ja, vi er enige om at den perfekte hagen - det er den hagen vi kan være i og kose oss i. Jeg skal også ha en benk under Hurdalsrosa, men jeg har ikke funnet noen som passer ennå... Nå er det natta for meg.